גדוליניום מצליח לעבור את מחסום דם-רשתית בחולי שבץ מוחי MRI - בדיקות ואפליקציות

 

מחסום דם-רשתית (blood-ocular barrier) הוא מחסום שחיוני לנו על מנת שתהליך הראייה יהיה תקין. הסיבה לקיומו היא הצורך של רשתית העין להיות מופרדת לחלוטין מנוזלי הדם במטרה למנוע חדירת חומרים או תאים חיסוניים העלולים להזיק לתפקוד העין.

מחקר אחרון, אשר פורסם ב-7 לפברואר 2018 בכתב העת Neurology, מצא שקיימת דליפה של גדוליניום אל מעבר למחסום זה אצל 75% מהנבדקים (כפי שהודגם בבדיקת המעקב לאחר 24 שעות מהזרקת הגדוליניום בסריקת ה-MRI הראשונית). ממצא לא צפוי זה גרם לחוקרי המכונים הלאומיים לבריאות (NIH-National Institutes of Health), הסוכנות הממשלתית העיקרית בארצות הברית האחראית למחקר ביו-רפואי, להוציא הוראה לבצע מחקרים נוספים בעניין.

במהלך המחקר סקרו החוקרים, בראשם אמי היטומי (Emi Hitomi),כ-167 מאושפזים בעלי שבץ מוחי אשר עם הגיעם לבית החולים עברו סקירת MRI מוח לצרכי המחקר (יש לציין שרגישות סריקת MRI מוח טובה לעין ערוך בזיהוי שבץ איסכמי, אלא שעדיין הבדיקה הראשונית שמבוצעת במקרים כאלו היא בדיקת CT שרגישותה רק 16% באבחון שבץ איסכמי, וזאת מכיוון שה-CT הוא בעל רגישות של כ-90% בשלילת דימום, משמע בשלילת שבץ המורגי- ע.ב.ח). לאחר כשעתיים ולאחר מכן לאחר 24 שעות בוצעה באותם הנבדקים סריקה נוספת הנקראת FLAIR (fluid-attenuated inversion recovery), סריקה אשר, בין השאר, מנחיתה סיגנל של מים. הממצאים הראו שגם לאחר 24 שעות, 75% מהנבדקים הדגימו את דליפת הגדוליניום לפחות בעין אחת.

החוקרים הצהירו במחקר שהסיבה לדליפה זו איננה ברורה עדיין, אך יכולה להיות קשורה באפקט מרוחק של הפגיעה המוחית אשר השפיעה על מחסום דם-רשתית. מחקר זה מקשר בין חדירת גדוליניום לתוך מבני העין לבין אוטם חריף במוח, אם כי חשוב לציין שאין בהכרח סמנים שחדירות זו מהווה סוג של בעיה רפואית ויש צורך במחקרים נוספים בעניין.

 

קישור למאמר עצמו- כתב העת neurology

קישור לכתבה על המחקר- אתר NIH

הוסף תגובה