גדוליניום ב-MRI- מה לעשות כאשר יש צורך במעקב פעיל בעזרת MRI אחרי מחלה? MRI - בדיקות ואפליקציות

 

צ'אק נוריס ידוע כשחקן פעולה ששיחק בסרטים רבים, אלא שבשנת 2017 הוא עלה לכותרות בעקבות תביעה על-סך 10 מיליון דולר שהגישו הוא ואשתו כנגד מספר יצרנים של חומר ניגוד מבוסס גדוליניום (באנגלית- GBCAs- gadolinium-based contrast agents), חומר הניגוד המוזרק בסריקות MRI. אשתו נאלצה לעבור מספר סריקות MRI להערכת פגיעה במפרקים בעקבות דלקת פרקים שלקתה בה ולטענת נוריס ואשתו, היא הורעלה במה שקרוי GDD- Gadolinium Deposition Disease ולכן סובלת מכאבים ותחושות שריפה באיברי גופה. כחודש אחרי התביעה, פרסם ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) אזהרה אודות חומרי ניגוד מבוססי-גדוליניום, אך תוך כדי גם הרגיע וטען שלמרות שגדוליניום נאגר במוח ובגוף (בעצמות ובאברים חיוניים), לא נמצא, נכון לפרסום האזהרה, שהוא גורם להשפעות בריאותיות שליליות בחולים עם תפקוד כלייתי תקין ולכן התועלת עולה על הסיכון.

במאמר דעה שפורסם בסוף יולי 2019 ב- MedPage Today דן המחבר (Howard Wolinsky) בהשלכות שקיעת גדוליניום במוח ובגוף כאשר יש צורך בסריקות MRI רבות במסגרת מעקב אונקולוגי (Active Surveillance), כמו למשל במעקב אחר בעלי סרטן הערמונית. מעקב בעזרת בדיקות MRI נפוץ במחלות רבות אונקולוגיות, לשם מניעה ובמחלות אחרות כדוגמת טרשת נפוצה ועוד.

עד לפני מספר שנים, אף אחד לא חשש, אז כיצד התחיל כל העניין?

מספר מחקרים דיווחו בעבר שנמצאו כמויות קטנות מאוד של גדוליניום בבדיקות מוחות של מטופלים שהלכו לעולמם ונותחו, מה שנגרם כנראה בשל דליפת הגדוליניום מכלי הדם לאיברים בגוף לאחר ההזרקה, אך לא נמצאו לכך השלכות בריאותיות. עם זאת, לאחר התייעצות ובחינה נוספת, נעשו צעדים מצד רשויות הבריאות לצמצם חשיפה לחומרי ניגוד מבוססי-גדוליניום (חשוב לציין שכמות הגדוליניום האמיתית בתוך חומר הניגוד הינה נמוכה מאוד-ע.ב.ח) ולמנוע הזרקות בסריקות בהם אין צורך בהזרקת חומר ניגוד.

הקשר היחיד בין השלכות חומר ניגוד מבוסס גדוליניום לבין בעיות בריאותיות נמצא בשנת 2006, כאשר התגלה שאצל חולים בעלי תפקוד כלייתי לקוי יכולה להופיע מחלה נדירה וקשה בשם nephrogenic systemic fibrosis, מחלה בה מתרחש פיברוזיס (עיבוי דמוי צלקת) בעור ובאיברים פנימיים בגוף (לכן נשאלים נבדקים לפני כניסה לסריקת MRI, כמו שקורה לפני בדיקת CT, באשר לתפקוד הכלייתי שלהם לפני החלטה על הזרקת גדוליניום- ע.ב.ח.).

במאמר הדעה מציעים ליישם עצה זו בהקשר של מעקב אחר סרטן הערמונית בהתאם למדד גליקסון (מדד המשמש לדירוג חומרת סרטן הערמונית). למשל אצל חולי סרטן הערמונית עם מדד גליקסון של 6 נקודות, אין טעם להזריק גדולויניום, אשר יעיל יותר בזיהוי מחלה עם מדד גליסון של 3+4. הצעה נוספת היא להשלים בדיקת MRI עם חומר ניגוד בכל החולים עם סרטן ערמונית כבדיקת בסיס, ואם מוצעת בדיקת מעקב, אצל חולים עם מדד גליסון של 6, ניתן להימנע ממתן גדוליניום.

 

קישור למאמר הדעה בעניין שקיעת הגדוליניום- אתר medpagetoday

גדוליניום- האם הוא מסוכן לנו?- אתר MRI המדריך המלא

צ'אק נוריס ואשתו תובעים 10 מיליון דולר בעקבות הרעלת גדוליניום- אתר וושינטגון פוסט

 

הוסף תגובה