האם סריקת MRI יכולה להוות בדיקת הבחירה למעקב אחר כבד שומני? MRI - בדיקות ואפליקציות

 

סריקת MRI נבחנת בשנה האחרונה במספר מחקרים על מנת לבדוק שימושיות שלה לאיתור כבד שומני ולמעקב אחריו. ביולי השנה חוקרים מאוניברסיטת דיוק הדגימו סריקה בשם  Protein Density Fat Fraction – PDFF ככלי לא-פולשני לאבחנה של מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול.

המחקר אישר שסריקת ה-MRI הינה יעילה לזיהוי כבד שומני, אך קשה לה יותר לבצע אבחנה מבדלת בין NAFLD) Non-Alcoholic Fatty Liver Disease) לבין המצב המתקדם יותר שנקרא NASH) Non-Alcoholic Steatohepatitis)- לכן סריקת ה-MRI לא יכולה להחליף ביופסיה, הליך פולשני, לשם הערכת מצב רפואי מתקדם בכבד שומני.

מאז אותו מחקר נערכו מספר מחקרים נוספים שבדקו את העניין. מחקר ראוי לציון הוא מחקרו של רופא בשם פטר אדווס (Peter J. Eddowes)  מאוניברסיטת ברמינגהם (University of Birmingham) אשר בדק השוואת מאזן עלות-תועלת של בדיקת Multiparametric MRI עם סמנים ואלסטרוגרפיה (בדיקת US לא פולשנית שפותחה בארץ,  נועדה לכמת את השומן התוך-כבדי במטופלים עם מחלת כבד שומני ולהעריך את הנזק הכבדי במטופלים עם מחלת כבד כרונית) ב-50 מטופלים בהם הושלמה ביופסיה ושישה מתנדבים בריאים. הבדיקה במחקר הציגה תוצאות אופטימיות יותר מהמחקר שנעשה באוניברסיטת דיוק והדגימה הבדלים בחומרת סטיאטוזיס. הבדיקה אף הוצגה כבדיקה יעילה יותר מבחינת עלות-תועלת משאר הבדיקות.

מחקר אחרון שנעשה בחודש דצמבר בשנה שעברה, הפעם על-ידי חוקרים מאוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון ופורסם בכתב העת Radiology, הדגים יכולת מצויינת לעקוב בעזרת MRI אחרי הפחתת שומן כבדי לאחר ניתוח בריאטרי.

המחקרים הללו בודקים את האפשרות לבצע סריקות MRI מיוחדות למעקב אחר חולים עם כבד שומני שלא על-רקע אלכוהול, סריקות שאינם פולשניות, ויכולים להגיע לחיסכון ניכר ברמת תועלת-עלות יחסית לשאר הבדיקות הקיימות כיום, אם כי בשלב זה עדיין אין מנוס מבדיקות פולשניות על מנת לאתר חומרתה של מחלת הכבד השומני.

 

  • מידע נוסף אודות בדיקות מיוחדות ומחקרים על התחום אפשר למצוא בספר "MRI המדריך המלא-רפואה ופיזיקה נפגשות" באתר www.mriguide.co.il

 

קישור לכתבה על ההתקדמות בתחום- אתר ScienceDaily

קישור למאמר המלא של חוקרי אוניברסיטת דיוק

 

הוסף תגובה