סורק MRI תוך-ניתוחי תוצרת ישראל MRI בישראל ובעולם

 

סורק MRI תוך-ניתוחיידוע כי סורק ה-MRI הינו מכשיר גדול אשר מצריך מבנה בגודל של חדר, אך קיימים כיום גם פיתוחים של סורקים קטנים ייעודים למשימות ספציפיות. אחד מהם, אשר פעיל כבר שנים אחדות, הוא סורק MRI תוך-ניתוחי של חברת מדטרוניק.

סורק MRI תוך-ניתוחי (Intra-operative Magnetic Resonance Imaging, IMRI) הוא MRI המיועד לסייע לרופאים כירורגים במהלך ניתוחים. הוא יכול להיות סורק MRI בגודל רגיל ובעיצוב מיוחד המשולב בתוך חדר ניתוח כך שיוכל לספק איכות דימות גבוהה תוך אפשרות עבודה נוחה לרופאים המנתחים, אך ישנם גם סורקים קומפקטיים ולכן זמינים יותר מבחינת מחיר ואולי גם נוחות עבודה כדוגמת ה-MRI התוך-ניתוחי, שהראשון בסדרה שלו (PoleStar N20הושק בתחילת שנות האלפיים על-ידי חברת אודין (Odin) הישראלית וחברת מדטרוניק (Medtronic) האמריקנית (שבהמשך רכשה את חברת אודין). סורק זה הוא סורק נייד בעוצמה של 0.125 טסלה, שנועד לשמש אמצעי דימות בניתוחים נוירוכירורגיים. הוא ממוקם מתחת לשולחן הניתוח, באופן שבו קוטבי המגנט ממוקמים משני צדי המנותח והוא מצליח לספק במהירות תמונת דימות ברזולוציה גבוהה יחסית. כמו כן, הסורק מסוגל להציג, בעזרת מצלמת אינפרה-אדום, את מיקומם של מכשירי הניתוח השונים (שכמובן אינם מושפעים משדה מגנטי חיצוני) על פני תמונת הדימות. במהלך הזמן סורקים נוספים, משופרים יותר, יצאו לשוק (כמו זה הנראה בתמונה- PoleStar N30). חברה ישראלית אחרת שמייצרת, בין השאר, סורקי MRI קטנים המבוססים על מגנטים קבועים (permanent magnets) נקראת אספקט הדמיה (Aspect Imaging).

חשיבות השימוש בסורקים אלו היא אדירה, מאחר שהמוח, במהלך הניתוח, משנה ללא הרף את צורתו. כך המנתחים נמנעים מפגיעה באזורי מוח חשובים. כמו כן, אפשר בעזרתו לאתר דימום במוח בזמן אמת ולעצור אותו במהירות. בעתיד צפויה התקדמות משמעותית בתחום הדימות בעזרת MRI בחדרי הניתוח, שתקל מאוד על עבודת הרופאים הכירורגים.

 

קישור לאתר חברת מדטרוניק (Medtronic)

קישור לאתר חברת אספקט הדמיה (Aspect Imaging)

ספר "MRI המדריך המלא – רפואה ופיזיקה נפגשות" המפרט, בין שאר נושאיו, את סוגי סורקי MRI הקיימים כיום בעולם